I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 17 november 2011

Hembakat bröd och snabba fejk Carbonaran!

Har bakat bröd idag, sånt där jätte gott som smakar precis som det vi fick när jag gick i fotbollsskolan när jag var liten. Var hur mumsigt som helst att äta en ruta till eftermiddagskaffet idag.
Till middag blev det snabba Carbonaran, en fejk variant av den italienska som tar väldigt lite tid att göra. Det som tar längst tid är faktiskt att koka upp pastavattnet!

Till Långpannebröden behöver ni i alla fall:
3 dl havregryn
2 dl rågflingor
25 g smör/margarin
½ l+ 1 dl vatten
50 g jäst
2 msk brödsirap
½ msk salt
½msk brödkryddor
8-10 dl vetemjöl

Koka upp ½ l vattnen och blanda med havregrynen och rågflingorna. Låt svalna. Värm resterande vatten tills det blir fingervarmt och rör ner jästen. Blanda med alla de andra ingredienserna, rör ihop och låt degen jäsa under duk i 30 min.
Kavla ut i smord långpanna. Nagga och mät ut 24 rutor. Låt jäsa 30 min till under bakduken. In i ugnen på 200 grader i 25 min. Njut!









Till Snabba Carbonaran behöver du:

 Spaghetti (för 4 pers, är själv urusel på att mäta upp rätt mängd, brukar låta gubben göra det)
 2 pkt bacon
2 små gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 liten klick smör/margarin
3 dl vispgrädde/matgrädde
Timjan
Salt & svartpeppar
Parmesan ost
1 ägg

Koka upp vatten och lägg ner spaghettin.
Hacka lök och vitlök, själv kör jag dem i vår lökhackare från Tupperware, är hur bra som helst och inga mer tårar (reklam, reklam, jag vet! Men den är faktiskt superbra)
Finhacka baconet. Stek upp lök, vitlök och bacon i en klick smör. Krydda. När baconet är genomstekt rör ni ner grädde. Låt det puttra ett tag tills grädden blivit sådär härligt "geggig".
Blanda spaghetti och baconsås, knäck ner ägget och rör hastigt under uppvärming i nån minut tills ägget börjar stelna lite med spaghettin.
Häll upp i en stor skål, mal svartpeppar och riv en bit parmesan över. Klart att äta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar