I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 13 januari 2012

Fiskpudding, så gott och enkelt!



J är sjuk, hon har ont i halsen, frossa, feber och ont i kroppen. För att underlätta så att hon lyckas pilla i sig i alla fall lite mat så gjorde jag fiskpudding. Så gott och enkelt att göra och så lätt för henne att mosa & svälja.
Krister blev också glad förstås. Han tycker hemskt mycket om fiskpudding han med. Inte för att han visste vad det var första gången jag lagade det, han hade aldrig provat på det innan. Det är verkligen jätte gott och är inte alls sådär dåligt som alla sjukhus som luktat gammal fiskpudding försökt få oss att tro! När jag gör den här rätten så fuskar jag. Mycket. Jag kokar nämligen inte alls mitt grötris själv. Jag fuskar och köper icas eller felix korvar med risgrynsgröt. Då sparar jag in en timmes matlagning. Tack för det!

Ca 6-8 el 10 små port.

Det här behöver ni:
2 paket fryst torsk el 800 g kolja, sej eller lutfisk
1 fiskbuljongtärning
2 korvar med risgrynsgröt
6 ägg
salt och vitpeppar
dill
gräslök
smör
ströbröd


Gör så här:
Koka upp fisken i vatten med fiskbuljongtärningen tills fisken blir vit ca 10-15 min.
Vispa äggen och blanda ner risgrynsgröten. Tillsätt salt, peppar, dill och gräslök i den mängd man själv vill.
Häll bort vattnet från fisken och dela/mosa den i små bitar. Blanda sen ner den med ägg-rissmeten.
Smörj en relativt stor ugnsform, häll ner fisksmeten och strö ströbröd ovanpå.
Grädda i ugnen i ca 30 min på 225 grader.

Servera med skirat smör, potatis och grönsaker. Och glöm inte att njuta!



Koka upp vatten och buljongtärning


Om man glömt att tina/töa fisken (som jag gjorde) så är det lättare att dela den när den ska kokas!




Låt fisken puttra på i ca 10 min tills den är helt vit




Ägg och risgröt blandat




Ner med alla goda kryddor







I med fisken när den är klar och blanda ordentligt så att fisken fördelas överallt!




Ner i en smord ugnsform med smeten




På med ströbröd och in i ugnen







Så fick dottern i sig en hel portion också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar