I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 26 november 2011

Saffransbullar med choklad

Man hör redan på namnet att det här, det kan man bara inte misslyckas med.
Jag brukar alltid baka saffransbullar med mandelmassa i, de här vanliga lussebullarna är inte riktigt min grej. Brukar göra 3-4 st när jag ändå har deg, men helst ska det vara bullar.
Hittade ett förträffligt recept på saffransbullar med choklad i en ännu mer förträfflig tidning, Allas, förra veckan och passade på att prova det idag.
De blev jättegoda! Dottern var lyrisk. Blir perfekt att bjuda till kaffe i morgon när Kristers syster kommer på besök.

Det här behöver ni:
50 g jäst för söta degar
150 g smör el margarin
5 dl mjölk
1 pkt saffran (+ 1 sockerbit)
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
2 tsk kardemumma (jag mortlade inte kardemumman, ska prova det nästa gång)
ca 15 vetemjöl (+ 2 dl till utbakningen)

1 ägg till pensling
Florsocker

Fyllning:
150 g rumsvarmt margarin el smör
Socker  1-2 dl
200 g finhackad blockchoklad (i receptet stod det mörk, men jag valde ljus. Dottern gillar inte den mörka chokladen)

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, smält smör och blanda med mjölken, låt det bli fingervarmt d v s ca 37 grader. Blanda en del av vätskan med jästen och rör tills jästen löser sig.
Tillsätt reseten av vätskan. Stöt saffran och sockerbit i mortel (det här kan man nog hoppa över, jag tyckte inte att degen fick så himla gul färg och jag skyller helt på det här momentet!)
Blanda ner saffran, socker, salt, kardemumma och mjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg och låt sen jäsa under bakduk i 30 min.
Finhacka under tiden chokladen och sätt bullformar på plåtarna, blir ca 40-48 st.

Ta upp degen, dela den i 2-3 bitar. Kavla ut en bit åt gången, bre på smör, strö över socker och hackad choklad. Rulla ihop som en rulltårta och dela varje rulle i 15-20 jämnstora skivor/bullar.
Lägg dem i formarna. Jäs under duk i 30 min.
Pensla med ett uppvispat ägg och grädda i ugnen i 8-10 min på 225 grader, Låt svalna och pudra över florsocker. Klart! nu är det bara att njuta....



Ingredienser




Första plåten klar....





Blev en del bullar!








Perfekt, kaffe och bullar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar