I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 9 maj 2012

Hasselnötscupcakes och chokladwhoopies med apelsinfyllning






I går var det tupperwareparty här hos mig. Passade på att baka en massa gott till det.
På kakfatet ovan så är det högst upp vanliga myrstackar, mellanvåningen är det chokladwhoopies med apelsinfyllning och längst ned är det hasselnötcupcakes.


Hade köpt två trevliga böcker som fick vara inspiration åt mig.






 Hasselnötscupcakesen följer nästan exakt Leilas recept, men whoopiesen gjorde jag om lite. Vidare så gjorde jag Éclair, där jag tog grundreceptet på petit choux deg från Jan Hedhs kokbok. Det receptet lägger jag dock in senare.


Till Whoopiesarna behöver ni (ca 30 färdiga):

Whoopie deg:
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 krm salt
100 g mörk choklad (erkänner jag köpte blockchoklad och ljus dessutom)

Frosting/fyllning:
50 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
150 g färskost av philadelphiatyp
Finrivet skal av en apelsin
1 msk cointreau
1 stänk vardera av röd och gul karamellfärg.

Gör så här:
Whoopies: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och blanda med gräddfil och kaffe, häll ner i äggsmeten.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner i smeten. Grovhacka chokladen och smält i vattenbad, blanda ned i smeten.
Sprotsa eller klicka ut smeten på bakpapperskläddplåt (klickarna ska vara stora som 5 kronor).

Grädda i omgångar mitt i ugnen i ca 10 min. Låt svalna.

Frosting: Vispa ihop smör och florsocker. Blanda ned ost, apelsinskal och cointreau. Droppa ned karamellfärg till önskad färg. Vispa slät.

Spritsa eller klicka på frosting på undersidan av en kaka, lägg ihop den med en annan kaka utan frosting.







Hasselnötscupcakes ca 22 st:
Cupcakes:
4 ägg
3 dl socker
200 g hasselnötter
200 g mörk choklad
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde

Nutellafrosting:
2 dl nutella
8 dl florsocker
8 msk kakao
4 msk vaniljsocker
300 g philadelphiaost
2 msk kaffe
(2-4 msk Frangelico hasselnötslikör, som jag hoppade över)

Hasselnötter till garnering.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Mixa nötterna till ett fint pulver och grovhacka de mörka chokladen. Blanda nötter, choklad, mjöl och bakpulver och vänd sedan ner det i äggsmeten. Rör ner vispgrädden.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3 med smet.
Grädda mitt i ugnen ca 17 min. Prova med en sticka. Låt svalna.

Rör nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker och ost krämigt. Tillsätt kaffe (och likör) och vispa fluffigt. Bred eller spritsa frostingen över cupcakesen och garnera med en hasselnöt.





Allt var supergott kan jag meddela!!





Till sist en bild på hela fikabordet. Recept på allt annat gott kommer...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar