I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 1 maj 2012

Grillat, underbar potatissallad och ljuvlig chokladtårta!

Förra helgen hade vi ett par vänner på middag. Vi bestämde oss för att servera grillat och till det en underbar potatissallad vars recept kommer från min vännina S. Till efterrätt serverade jag en ljuvlig cholkadtårta som jag hittade på Växelhäxans matblogg. Självklart så var jag tvungen att exprimentera lite med den och lägga till en liten ingrediens.






Ingredienser:
1 kg älg eller annat trevligt kött, vi valde fransyska från älg
Marinad
1 irish stout
2 lagerblad
3 msk farinsocker
4 delade vitlöksklyftor
2 gula lökar
10 svartpepparkorn
10 vitpepparkorn

Potatissallad
1 påse delikatesspotatis
1 påse ruccola
1 burk fetaost
6 soltorkade tomater
1 röd lök
1 burk oliver
1-2 vitlöksklyftor
olivolja
 salt och peppar


Gör så här:
Blanda ingredienserna till ölmarinaden, skiva köttet och lägg ned det. Marinera i minst 4 timmar, helst ett dygn.
Tärna potatisen och lägg i en skål. Hacka tomater, skiva rödlöken i tunna halvor, blanda ned oliver, fetaost och ruccola. Pressa vitlök över, stänk dit lite olivolja och krydda. Blanda runt och låt stå och gotta till sig 1 timme i kylen.
 Grilla köttet och eventuella tillbehör. (vi kör alltid på majs och halloumi).
Njut med vitlöks -citron eller vilket kryddsmör ni vill!











Efterrätten gick inte av för hackor den heller och receptet på den hittar ni här, dock så tillsatte jag 50 g smält mjölkchoklad i glasyren. Blev supergott!







Sådär! Nu till syster och fira min systerdotter som hunnit bli 5 år! Stora damen. Ska bara klura ut vad hon ska få i present, men lutar åt en littlest petshop och något nagellack för det får hon alltid av moster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar