I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 4 december 2011

Fiskgratäng med saffran, citron & vitlökskyckling samt biff stroganoff

Nu var det längesedan jag skrev, försvara mig med att jag har jobbat 5 nätter i sträck samt varit superförkyld. I morse vakade jag tack och lov av. Sov i några timmar sen drog vi till Hägnans friluftsmuseum i Gammelstad. Det var julmarknad där och min syster samt kära mor var där och sålde sina alster (syrran tillverkar superfina smycken och tennarmband och mamma syr jätte fina kläder bl a en hel drös med madicken klännningar!).

Inhandlade en del till oss också så klart. Klådda (som är ett helt fantastiskt gott bröd gjort i bagarstuga), anisbröd/pitepojkar/flottkusar, ja kärt barn har många namn.



Gjorde i alla fall en fiskgratäng förra helgen som innehöll saffran, receptet kommer nedan. I fredags blev det en citron och vitlöksdoftande kyckling och idag har jag gjort en biff stroganoff!





Fiskgratäng med saffran, receptet hittade jag på tasteline



Ingredienser

1 kg potatis

2-3 dl grädde el mjölk blandat med grädde

100 g smör

2 äggulor

Salt, peppar och malen muskotnöt



2 dl fiskfond

1 gul lök, finhackad

3 dl grädde

1 pkt saffran

Salt och peppar

1 msk tomatpuré

1 st vitlöksklyfta, finhackad

2 dl vitt vin

1 burk kräftstjärtar



Gör så här:
1. Skala och koka potatisen. När den är färdigkokt mosar du den lätt och vispar med hjälp av elvisp ner två äggulor. Tillsätt därefter smöroch grädde och smaka slutligen av med malen muskot, salt och peppar.<><>

2. Fräs den hackade gula löken, den finhackade vitlöken och tomatpuré i olja i en het kastrull ca 1-2 minuter. Löken ska inte stekas utan bara svettas. Slå på saffran, fiskfonden och det vita vinet och låta koka utan lock tills hälften av mängden återstår. Tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar. .

3.Sätt ugnen på 175 grader. Skär fisken i centimeterstora kuber. Spritsa ut duschessemoset längst kanterna i en smord gratängform. Lägg fisken i mitten av formen och slå på saffranssåsen. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter eller tills fisken är färdig och gratängen fått en fin, gyllenbrun färg. Låt gratängen stå ca 5 minuter innan servering så att den hinner "sätta sig".

Strö kräftstjärtar över och servera med en sallad.

Citron och vitlökskyckling (Fick det här underbara receptet av min kompis Susanne. Gjorde dock om det lite som vanligt)

Ingredienser:

1 tsk svartpeppar

1 msk salt

1 citron + skalet

3 st vitlöksklyftor

2 msk smält smör

1 msk rödvinsvinäger

1 msk rosmarin

1 msk dragon

1 msk soja

1 msk flytande honung

Gör så här:

Gnid kycklingen med hälften av pepparn och saltet.

Riv skalet av citronen & pressa ned saften i en skål. Blanda ned resten av ingredienserna.

Pensla kycklingen och fyll den med citron halvorna. In i ugnen i ca 1,5 h på 175 grader.

Lyft upp kycklingen när den är klar, sila skyn och blanda ner grädde. Blir en helt underbar sås!



Biff stroganoff

Ingredienser:

850 g nöt- el älgkött

2 gula lökar

4 msk smör

1 tsk salt

2 krm vit- eller svartpeppar

1 msk paprikapulver

½ dl tomatpuré

4 dl vatten

3 dl crème fraiche

1 tsk sambal oelek



Gör så här:

Skär köttet i centimetertjocka strimlor, hacka och bryn löken. Bryn köttet. Krydda med salt, peppar och paprikapulver.

Häll ner tomatpuré, sambal och vatten. Låt koka i 30-45 min.

Blanda ner crème fraichen på slutet. Smaka av.

Servera med ris och sallad.



Fiskgratäng med saffran!







Ingredienser till citron och vitlökskyckling!





Tänk på att alla smaker är kvar i skyn, den är perfekt att sila och göra sås på!








Det här är det bästa köksredskapet jag har just nu (reklam) en lökhackare från tupperware, är perfekt när man har bråttom & inte vill gråta!






Biff stroganoffen är klar att ätas!



Nu ska jag bege mig mot tv soffan och mys med familjen. Blir lite glögg och anisbröd samt slutet av copycat singer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar