I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 21 april 2012

Smarriga cookies, libanesisk afton och pannbiff!

Usch och fy, skämmes på mig. Nu var det längesen jag skrev något. Skyller det på mycket jobb. Orkar inte riktigt blogga när jag jobbar natt.
I alla fall så har det trots detta lagats och bakat här hemma. Provade att göra Kryddburkens schwiezernötcookies i går kväll, ack så goda! Vi kommer äta ihjäl oss....



Hela kakburken är full och tur det...

Receptet på hennes kakor hittar ni här. Annars så skriver jag det längre ner.

Vidare så var jag sugen på något nytt i matväg i går (händer typ jämt enligt min gubbe!!). Provade att äta Tabbouleh för några år sen, men blev inte riktigt såld på det då. Så tyckte det var dags att prova igen. Hittade en del recept på Libanensisk mat på recept.nu som jag fastnade för. Så middagen igår bestod av: Tabbouleh, samke harra och baba ganoush. Visst klingar det fint i öronen också?!



Det här var hemskt gott enligt mig, men familjen blev inte supersåld på en gång. "För olik din vanlig kryddning", "gott, men... " Var kommentarerna som haglade, men skam den som ger sig. Tog mig två, tre provsmakningar innan jag själv började tycka om tabbouleh (gillar inte mynta smaken, blev lite tandkräm över vissa tuggor, men den uppskattade familjen dock).

Till Det här receptet behöver du:

Samke harra:
4 st laxfiléer
1 citron, saften
1 knippe bladpersilja
1 knippe färsk koriander
1 tsk torkad koriander
salt efter smak
spiskummin efter smak
3 st vitlöksklyftor
folie

Baba ganoush:
3 st auberginer
1 citron, saften
1 dl tahini (sesampasta)
salt efter smak
2 st vitlöksklyftor
Garnering:
olivolja och myntablad

Tabbouleh:
4 port kokt bulgur (kokade i hönsbuljong)
3 st tomater
4 dl bladpersilja
1 dl mynta blad
1 rödlök, finhackad
1 dl citronsaft
0,75 dl olivolja, extra virgin
1 msk salt

Gör så här:
1. Baba ganoush: Dela och grilla Auberginerna i ugnen i 30 min. Låt svalna så släpper skalet lättare.

2. Tabbouleh: Hacka tomaterna fint blanda dem med svalnad bulgur. Finhacka bladpersilja, mynta och rödlöken. Lägg ner i bunken tillsammans med citronsaften, olivoljan och salt. Blanda allt väl, smaka av och ställ in i kylen i ca 30 minuter innan servering.

3. Samke harra: Slå på ugnen på 200 grader. Gör en smet av alla igredienser, snitta laxen lite och gnid in marinaden, fisken skall vara täckt av den. Slå in laxen i foliepaket och lägg in den i ugnen i 20 min.

4. .Mixa auberginerna till en jämn smet, blanda ner övriga ingrediener. Lägg upp på ett fat och droppa olivolja över. Dekorera med myntablad.










Till sist så gjorde jag pannbiff med löksky härom dagen. Åhh, det är så himla gott med husmanskost!

Det här behöver du:
800 g färs (älg eller nöt)
1 riven gul lök
1 ägg
salt, peppar och 1 krm muskotnöt


2 gula lökar
1 msk socker
1 oxbuljongtärning
vatten

smör till stekning, mycket om du tar älgfärs!

Gör så här:
Blanda alla igredienserna till pannbiffssmeten. Forma halvstora bollar och lägg på en stor avsköljd skärbräda.
platta till dem och stek dem på mellanhög värme i ca 5 min, lägg dem sedan på ett ugnsfat och in i ugnen (75 grader) på eftervärme tills alla är klara.

Skiva löken och stek den mjuk. Sikta över socker och smula ner buljong. Häll på vatten och låt det puttra ett tag. Njut!
Vi serverade detta med haricot vers och potatis.







Mumsigt värre!!


Till sist receptet på cookies om ni inte ids följa länken :)

Det här behöver du:
125 g rumsvarmt smör
2 dl farinsocker + 1 dl vanligt socker
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
100 g vit choklad
100 g mjölkchoklad
60 g hasselnötter
2 msk nötcremé
lite salt

Gör så här:
Vispa smör och socker med elvisp. Knäck ner ägget och kör lite till. Blanda ner mjöl och bikarbonat, blanda runt med en slickepott. Hacka choklad och nötter och rör ner tillsammans med nötcremé och salt. Arbeta ihop till en smidig deg. Rulla/forma pingisbollar med händerna och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Tänk på att kakorna smälter ut så att det behövs rejält med plats runtom dem. Grädda i ugnen (175 grader) i ca 15 min. Låt svalna på galler och njut med kall mjölk sen!!





Hoppas att ni blivit inspirerad att prova på något av det vi lagat. Ha en bra dag på er!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar