I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 9 februari 2012

Helt vanliga köttbullar

I dag så har jag varit på föreläsning om ADHD/Tourettes/OCD och lite annat som vi hann prata om. Det var väldigt intressant och upplysande. Har varit på ett flertal sådana föreläsningar när jag läste specialpedagogiken, men den här var i särklass bäst.
När jag kom hem var det bara att ta tag i matlagningen. Tog fram en påse älgfärs ur frysen igårkväll, lovade dottern att vi skulle göra köttbullar med morotsstuvning. Jag tycker inte alltid att det är roligt att trilla köttbullar, men det är ju hundra, om inte tusen gånger godare med hemmagjorda än köpes, så det är ju bara att trilla på.


Det här behöver du:
800 g älgfärs
4 msk ströbröd
1,5 dl grädde (älgfärs är så magert)
1 gul lök, fin hackad
1 vitlöksklyfta
20 kryddpepparkorn
2 krm svartpeppar
salt, efter behag
1 ägg
1 msk kalvfond
ev lite potatismjöl

Gör så här:
Blanda ströbröd och grädde, låt svälla. Hacka lök och riv vitlöken, mal kryddpepparn. Blanda ihop allting till en fast smet. Skölj en skärbräda och börja trilla köttbullar.....

Jag steker dem i smör i en liten stekpanna och sen lägger jag över dem i en större panna som innehåller smör, en skvätt vatten och en köttbuljongtärning så får köttbullarna puttra färdigt där.

Morotsstuvning
Hacka 3-4 morötter och koka upp dem. Häll i durkslag när de är mjuka. Smält en klick smör 25-50 g, vispa ner vetemjöl, salt, vitpeppar och socker. Häll på lite mjölk till önskad konsistens på stuvningen. Smaka av.










I morgon ska jag iväg på tjejkväll hos en väninna. Håller på att svänga ihop en efterätt som jag ska ta med mig Triple chocolate cheesecake.
Har aldrig gjord den förut så det ska bli spännande. Kanske kan lägga upp några bilder senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar