I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 7 februari 2012

Tacogratäng med kyckling och helgrillad kotlettrad


Oj, oj, nu var det längesedan igen, men det blir så när jag går på mina fem nätters veckor. I alla fall så gjorde jag kotlettrad i måndags (förra måndagen alltså 30/1) . Var hur gott som helst och idag (tis 7 feb) så blev det tacogratäng med kyckling! Fick inspirationen av min kära väninna L som gjorde tacolasagne igår  - med kyckling!
Min kotlettrad valde jag att krydda med spiskummin, chiliexplosion, svartpeppar och lite, lite roasted garlic. Bryn den snabbt i en rejäl klick smör i stekpannan och sen in i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen är 65. Ut och slå in i folie och låt den vila 30 min innan uppskärning. Inga konstigheter alls.







Till tacogratängen behöver du (4-6 port):
800 g kycklinglårfiléer
1 klick smör
1 förpackning taco krydda, garlic and smoked chili
1 röd paprika
1 gul lök
2 dl grädde

Gratängsås:
2dl turkisk yoghurt
1 äggula
2 dl riven ost

Gör så här:
Skär kycklingen i små tärningsstora bitar. Lägg den i en varm stekpanna med en klick smör i. Häll ner paprika och lök. När kycklingen fått färg så häller du ner tacopåsen och grädden. Medan det puttrar så blandar du gratängsåsen.

När kycklingen är klar (helt genomstekt ca 10 min) häller du ner kycklingblandningen i en gratängform. Klicka gratängsås ovanpå och skjutsa in formen i ugnen på 175 grader i ca 30 min.
Servera med sallad, nachos, guacamole och allt annat gott till.








Det var verkligen jätte gott. Som tur är så har vi rester så att dottern och jag kan avnjuta detta till middag imorgon också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar