I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 11 februari 2012

Triple chocolate cheesecake

I går var jag på tjejmiddag hemma hos min väninna P. Hon hade lagat supergod mat. Till förrätt fick vi minipizzor med västerbottensost och pinjenötter samt lufttorkade skinkchips, till huvudrätt gjorde hon och hennes karl L smördegsinbakad lax med fetasot och spenat, samt till efterrätt så friterade de camenbert och så fick vi varma hjortron till det. MUMMS!!
Själv hade jag gjord en superdupergod cheesecake som jag tog med och den åt vi som fjärde rätt (receptet hittade jag i Allas).








Till cheesecaken behöver ni:
Botten:
15 digestive kex
100g smör
100 g mörk hackad choklad

Fyllning:
100 g grovt hackad ljus choklad
500 g creme cheese färskost
1,5 dl socker
3 ägg lätt vispade
fint rivet skal från 1 citron + saften från ½ mindre citron
1 tsk lemoncurd (kan uteslutas)
1 dl turkisk yoghurt eller annan yoghurt med hög fetthalt

Garnering:
100 vit choklad
silverkulor
e v kokosflingor

Gör så här:
Klipp ut bakplåtspapper och täck botten i en springform med en avtagbar kant.
Smält smöret och krossa kexen i matberedaren. Blanda ner smöret och mixa. Blanda sedan ner den hackade chokladen och blanda. Lägg över allt i formen och tryck ut massan, gärna en bit uppåt väggen. Grädda i ugnen i 15 min på 175 graders värme. Låt svalna efteråt och sänk ugnsvärmen till 160 grader.
Lägg den andra delen med hackad choklad ovanpå botten.
Blanda creme cheese, socker, citronskal, saft och vispade ägg. Rör ner yoghurten och lemon curden. Bre på fyllningen grädda ytterliggare 40 min tills fyllningen har stannat. Slå av ugnen, men ha luckan på glänt tills caken har svalnat helt. Låt kakan svalna i kylen under ett par timmar eller över natten.
Låt den vita chokladen mjukna på låg effekt i mikron i 20 sek intervaller Tills den går att hyvla med osthyvel. Garnera kakan med hyvlad vit choklad, silverkulor och ev bär.












Behöver jag säga hur god cheesecaken blev? Allt som vi åt i gårkväll var super smarrigt och de flesta av P's recept kommer tillagas här hemma senare. Nu ska jag gå och ta en lite bit ceesecake som är kvar sen igår. 

1 kommentar: