I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 24 februari 2012

Lax, Rödspätta, fläskfilé och chokladbiskvier!

Länge sen nu, igen. Skyller på jobb och sjukdomar...Gjorde en jättegod laxrätt för något tag sen, sweet chili lax, hittade det receptet Här hos Tinas skåpmat!
Den var supergod!



Hittade ett annat recept på en jätte god fläskfilégratäng, men kommer inte ihåg var jag hittade det. Skriver ner det så kan ni prova på det själva!

Det här behöver ni:
1 st fläskfilé
salt och peppar
färska champinjoner ca 400 g
cremé fraiche tomat & basilika
Cremé fraiche rostad vitlök & timjan
1-2 msk Tomatpuré
2 vitlöksklyftor
1 -2 tsk sambal oelek
1-2 msk mango chutney
150 g riven ost

Gör så här:
Skiva fläskfilén tunt, bryn den, salta och peppar och lägg i en ugnsform. Skär svampen i fjärdedelar och stek upp den. Lägg sen ovanpå fläskfilén. Blanda ihop cremé fraicheerna med tomatpurén, pressad vitlök, sambal oelek och mango chutney. Bred röran över fläskfilén och svampen. Strö riven ost överst. In i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Servera med ris och sallad.







Var och letade efter roliga recept härom dagen och hittade mammas gamla receptbok som jag fått. Där fyndade jag ett recept på god rödspätta.
Det här behöver du:
4 stora rödspättafiléer
salt och peppar
ströbröd
50 x 50 g smör
1 msk citronsaft
1 dl vitt vin (Brukar köra på Ekologica)
1 msk fiskfond (fanns inte i orginalreceptet)
2,5 dl grädde
dill
200 g räkor

Gör så här:
Rulla ihop filéerna med spetsen först och köttsidan utåt. Fäst med tandpetare. Bröa, stek dem i lite margarin och lägg dem i en ugnsform (här tog jag lös tandpetaren och la dem med öpnningen neråt). Smält resten av smöret och slå det i formen, häll över vinet, täck formen med folie och kör in i ugnen i 10 min på 200 grader.
Koka upp grädde, citron, fiskfond och dill. Lägg ner räkorna på slutet och häll hela såsen över fiskfiléerna. In i ugnen utan folie ytterliggare 10 min. Smaka av och krydda mer om det behövs.



Det var supergott!

Givetvis så fyndade jag ännu mer i boken. Hittade ett recept på chokladbiskvier så det har jag roat mig med att göra idag.

Det här behöver du:

Bottnar:
400 g mandelmassa (grovriven)
2 äggvitor

Smörkräm:
100 g rumsvarmt margarin
1,5 dl florsocker
1 äggula
2 msk kakao
1 tsk citron

Garnering:
200 g mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till ett löst skum (jag blandade ner 1 tsk socker också), blanda ner mandelmassan till en smidig deg. Klicka ut på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Platta till dem lite och grädda i ugnen ca 10-15 min. Låt svalna. Kakorna lossnar lättare om man stryker kallt vatten på baksidan av bakplåtspappret.

Rör ihop margarin, florsocker, äggula, citron och kakao till en smidig smörkräm. Bred den lite toppigt på undersidan av de kalla bottnarna. Ställ kakorna i frysen/kylen så att de blir riktigt kalla.
Bryt sönder chokladen och smält över vattenbad eller i micron. Doppa biskvierna i chokladen, låt stelna.







Längtar nu tills karl och barn kommer hem så att de får smaka. Ha en trevlig helg, själv så ska jag jobba natt hela helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar