I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 27 juli 2012

Potatis & fetaostplättar/burgare samt jordgubbsaft

Igår så blev det gubbens favorit till middag. Tog mig tid & gjorde hemmagjorda potatisburgare. Har lagt upp ett recept på dem tidigare här på bloggen, men då använde jag mig av västerbottensost istället, det receptet hittar ni här!
I gårdagens recept blev det feataost tärningar samt en kall cremé fraiche sås till. Vart supergott!!




Det här behöver ni:
Plättar/burgare
800 g kall kot potatis
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 paket fetaost, 125 g (jag tog salladsost, men det spelar ingen roll)
salt och peppar
2 ägg


Sås:
2 dl cremé fraiche
2 msk sweet chili sås

Gör så här:
Riv potatisen grov, finhacka chili, tärna fetaosten, pressa vitlöken, krydda och blanda ned äggen. Låt stå i kylen i ca 30-60 min. Forma runda bullar som sen plattas till och gräddas. Servera med såsen (rör bara ihop), en limeklyfta och stekt bacon!











Supergott som sagt. Vet inte hur många min gubbe satte i sig, tappade räkningen.


Och om ni har lite jordgubbar till övers så kan jag tipsa er om att godaste jordgubbsaften, den gör du själv!

Det här behöver du:
1,5 l jordgubbar
1 rabarberstjälk
3dl vatten
3 dl strösocker
½ lime
1 msk atamon

Gör så här:
Rensa jordgubbarna, skiva rabarbern och koka upp dem med vatten i ca 10 min.
Sila i ca ½ timme, sen är det ingen idé att vänta längre.
Koka upp saften igen och tillsätt socker under omrörning, pressa ner limen. Låt koka ca 5 min. Skumma av och vispa ned atamon.
Häll upp på väl rengjorda flaskor.
Njut!!






Perfekt att sippa på ute på altanen de varmaste dagarna. Eller varför inte ta med en utblandad flaska till stranden?!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar