I Kattis kök

I Kattis kök

måndag 30 januari 2012

Fiskgryta och jordärtskoksmos

Sprang på en påse med jordärtskockor häromdagen på coop. Har alltid varit sugen på att prova på dem, så nu köpte jag dem och idag var det dags. Hade lovat gubben att göra något av torsken vi köpte så jag bestämde mig ängsligt för att göra en torskgryta (brukar inte lyckas/gilla/tycka om dem överhuvudtaget), men skam den som ger sig, idag blev den jätte bra och god!
Bestämde mig innan matlagningen att om jag skulle ha tomater i, så skulle dessa mixas så att jag skulle slippa hurvas (rysa) när jag åt.



Hur som haver så googlade jag på olika recept på jordärtskockorna och bestämde mig för att vara lite feg och börja med att göra mos på dem tillsammans med potatis.

Det här behöver du:

Jordärts och potatismos

5 potatisar
5-6 jordärtskockor
smör
grädde
salt
peppar

Koka upp potatisen, skala skockorna och dela dem. Lägg ner dem när potatisen kokats halvmjuka efter ca 15-20 min. Koka tills allt är mjukt. Häll bort vatten, salta, peppra och släng dit en rejäl smörklick. Mosa och pyttsa ner lite grädde ca 0,5- 1 dl. smaka av.



Torskgryta
3 slantade morötter
2-3 vitlöksklyftor
3 schalottenlökar
2-3 dl vitt vin
25g smör
2 msk fiskfond
2 paket torksfilé
1 burk krossade tomater
2 tsk sambal oelek
salt
peppar
dill
2 dl grädde

Gör så här:
Koka morötterna mjuka och ställ dem åt sidan. Finhacka vitlök och schalottenlöken, fräs den snabbt i en stor klick smör. Häll på vin och fiskfond. Låt puttra tills hälften av vätskan återstår.
Mixa krossade tomater och sambal oelek. häll ner i grytan. Skär fisken i halvstora tärningsbitar ca 4x4 cm och lägg ner, lägg även ner morötterna och  krydda. Låt puttra i 5-10 min.
Häll till sist ner grädden och sjud på svag värme ytterliggare någon minut.
Servera i halvdjuptallrikar med moset i mitten och grytan runt om.







Det var meningen att vi skulle ha lime (att pressa över) och kräftstjärtar att toppa med, men min gubbe glömde bort att handla det på vägen hem från jobbet. Ja, ja, kanske nästa gång istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar