I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 6 december 2011

Fransk Korvgryta med surkål

Får några år sen (10-11) hittade jag ett gott recept på mitt jobb, men eftersom jag var dum nog att inte skriva av det så har jag haft svårt att få till det perfekt efter det. Har nu sån tur att jag är in och jobbar där ett tag igen och nu var jag minsann sanbb med att skriva av det. I dag så fick jag äntligen laga till den franska grytan med surkål och se om den verkligen var så god som jag mindes.
Nja, jag var väl inte helförtjust, men det var min gubbe som slukade två stora portioner. Ska fixa och trixa lite med receptet tills nästa gång, men här kommer i alla fall grundreceptet, med en del förslag till förbättringar.

Ingredienser:
½ dl kallt vatten
200 g rökt bogfläsk i skivor/bitar
2 morötter, skivade i ½ cm skivor
2 gula lökar, i tunna klyftor
100-200 g kabanosser, prins - el pilsnerkorv
1 burk surkål ca 550 g (jag tog en för stor burk)
½ tsk kummin
½ tsk timjan

Förslag på tillägg:
1-2 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar
1 rödlök
en skvätt vitt vin.

Gör så här:
Lägg bogfläsket i en gryta och häll på vattnet. Släng ner morötter och lök, täck med korven, hel eller i bitar.
Skölj surkålen och låt den rinna av. Krydda mellan varven och lägg i surkålen. Låt grytan sjuda under lock ca 20 min.

Servera med potatis, potatismos och olika sorters senap.









Nu gjorde jag på dubbel sats och valde potatismos till, gott var det, men inte supergott. Ännu, men Krister var som sagt supernöjd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar