I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 23 december 2011

Sillsallad, chili - & sherrysill, samt vodka - & limesill

Sent i går kväll kokade och griljerade vi julskinkan, sedan var vi så klart tvugna att ta oss en liten smakbit av den med varsitt dopp. Krister doppar tunnbröd i skinkspadet och själv föredrar jag att doppa vörtlimpa. Båda är goda, men vi har helt klart varsin favorit. 





 Idag har det sillas här hemma hos oss. Började morgonen med att först ränna och flänga runt lite. Var en sväng till dotterns farmor & hennes karl för att byta julklappar, sen iväg & hämta kissen vi ska var kattvakt åt över jul. Misstänker hur det här kommer sluta. Med en egen katt, trots allergier, suck!
Ja, ja, väl hemma så började jag med sillsalladen som min käre karl & syster vill ha på julbordet. Gjorde bara en helt vanligt, hederlig, enkel sak, rakt av.

Det här behövs:
500 g rödbetor (av ergfarenhet numera, helst hela!)
4 st kokta potatisar
10 skivor gurka, smörgås -  el saltgurka
2 äpplen
1 st inläggningssill
ett stänk vitpeppar
1 tsk socker
1,5 msk rödbetsspad

Gör så här:
Hacka allt i små fina tärningar, blanda och låt stå kallt, helst över natten.









Efter det så slängde jag ihop en Vodka - & limesill, eftersom det skulle bli över lite chilifrukter senare så slängde jag ner en sådan också.


Det här behövs:
2 st inläggningssillar
1 lime skal + saft
2 cl vodka
2 dl cremé fraiche
1 st rensad och finhackad chilifrukt


Gör så här:
Skär sillen i lite tjockare strimlor. Riv skalet av en lime och pressa ned saften i en bunke. Häll över sillen. Släng ned cremé fraiche och vodka. Hacka och rensa chilin & ner med den med. Rör om och låt stå åtminstone 8 h.






Sen nu ikväll, efter uppesittarkvällen med Bingolotto (vann en hel hunka, det ni!) så fixade jag en Chili - & Sherrysill.

Det här behöver ni:
2 burkar matjessill (570 g)
2 vitlöksklyftor
1 liten rödlök
1 chilifrukt
2 msk olivolja
1-2 msk tomatpuré
1 dl chilisås
3-6 msk sherry
1 dl matjesspad
2 krm dillfrön

2 finhackade tomater


Gör så här:
Finhacka lök, vitlök och chili. Fräs i olivoljan, men låt det ej ta färg! Rör ner tomatpurén.
Blanda sherry, chilisås, matjesspad och dillfrön i en bunke. Rör ned ingredienserna från stekpannan. Hacka matjesillen i lagom stora bitar och blanda ned.
Låt stå i kylen i minst 8 h.

Finhacka tomaterna och blanda ner. Servera och njut!




Recepten ovan kommer från olika ställen, men som vanligt har jag fixat och trixat lite med dem. Tro att det är arlas julkök, samt icas buffé som har orginalrecepten.

Nu ska jag smyga fram lite klappar under granen, ta ett lite glas sherry (måste bara prova om det är gott) och längta, längta, längta tills imorgon då det äntligen är JULAFTON!!! Min syster och hela hennes familj kommer och firar här hemma hos oss och det ska bli jätte roligt att få duka upp.

Så i morgon blir det att fixa det sista. Lite ägghalvor, långkål, ris á la malta och duka fint.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar