I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 11 januari 2012

Älgfärsbiffar, ugnsrostade rotfrukter och gräddsås!

Har vakat av idag från mitt nattjobb och då blir jag alltid sugen på att laga till  något riktigt gott. Tog fram ett paket med älgfärs från frysen i går så jag bestämde mig för att göra biffar. Snabbkikade lite i min husgurus kokbok, Per Morbergs "jagar och lagar" för att få lite fler tips och idéer. Utgick från hans recept, men gjorde om det lite så att det mer skulle passa oss här hemma.

Det här behöver ni:
Biffar -
600 g älgfärs
4 msk ströbröd
1 dl mjölk
½ dl grädde
1 gul lök
1 ägg
salt och peppar
3 st enbär
2 vitlöksklyftor
1 krm timjan

+ mycket smör till stekningen! Vilt är så magert i sig att det behöver lite extra, annars blir det torrt!


Sås -
2 schalottenlökar, finhackade
1 ½ dl grädde
1½ dl mjölk
1 msk kalvfond
1 tsk fransk senap
1 msk soja
1 krm timjan
salt och peppar
1 ½ tsk maizena + vatten till redning

Gör så här:
Blanda ihop ströbröd, grädde och mjölk. Medan det sväller så finhackar ni vitlök, lök och enbär. Blanda sedan ihop alla ingredienserna tills smeten känns fast. Rulla köttfärssmeten till medelstora bollar och platta till dem. Stek dem på mellanstark värme ca 5 min/sida.


Bryn på löken och häll sedan på grädde + mjölk. Blanda ner kalvfond, soja och senap. Vispa ihop på svag värme. Krydda och red av.











Så ska nu kila iväg och ta en kaffe på maten så att jag håller mig vaken nån timme till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar