I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 29 januari 2012

Grekisk pytt - i - panna!



Nu när jag äntligen blivit frisk är det hemskt tråkigt att bara gå och dra här hemma, har ringt som en galning till alla mina väninnor för att ta mig ut en sväng, men nästan ingen hade tid att kaffesurra :(
I alla fall så var jag sugen på att göra något riktigt gott till söndagsmiddag samt fjäska lite för min gubbe som jobbat hela helgen. Lagade till en av hans favorit rätter grekisk pytt - i panna! Det är hur smidigt som helst och superenkelt eftersom den sköter sig i stort sett själv.
Kom dock på det i morse och i vanliga fall brukar jag ha fläskfilén i marinad över natten, men idag fick det duga med bara 6 timmar.


Det här behöver du 6-10 port:
2 fläskfiléer (ca 1 kg)
6 - 8 pressade vitlöksklyftor
3 dl olivolja
2 tsk sambal oelek
3 msk soya
1 tsk ingefära
salt och peppar

ca 1,8 kg potatis i klyftor
1 röd + 1 gul paprika i strimlor
2 -3 rödlökar i klyftor
3 tomater i skivor eller 8 körsbärstomater i halvor
1 burk tärnad fetaost

Gör så här:
Skär fläskfiléerna i tunna skivor och blanda ihop marinaden i en bunke eller fryspåse. Lägg ner fläskfilén och låt stå i minst 6 timmar, men helst över natten.

Slå på ugnen, 200 grader. Förkoka potatisen i lättsaltat vatten i 10 minuter. Häll sedan ner den i en ugnsform. Lägg över paprikan, löken och tomaterna. Sedan köttet och så häller du marinaden över hela anrättningen. Sist så smular du fetaosten över. In i ugnen i 30 min.
Det är jättegott med grekisk sallad, tzatsiki och vitlöksbröd till.


Grönsakerna förberedda





Kött, grönsaker och marinad på plats


Fetaosten sist på och sen in i ugnen





Så gott!

Nästa gång ska vi prova med färska champinjoner och gröna oliver i bestämde vi idag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar