I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 22 januari 2012

Potatisbakelse och Filé black and white

I går så hade vi barnvakt och lyxade oss här hemma. Lagade till riktigt god mat. Krister letade fram sin filé från älgkalven och så provade vi på att göra hemmagjord béarnaisesås! Det företaget gick inte helt bra (eller ja, det gick superbra tills på slutet då såsen skar sig). Misstänker att vi hade för hög värme på vattenbadet. Ja, ja... ska prova göra det fler gånger tills det lyckas varje gång!
Gjorde potatisbakelse till filén och det receptet hittade jag här på Tinas skåpmåt. Den andra, mörka såsen blev en helt vanligt pepparsås (jag ville annars ha rödvinssås, men Krister röstade ner mig )



Vanlig enkel pepparsås 6 port:
2 dl grädde
2 dl Caj P's orginal grillolja
2 msk peppar
1 köttbuljongtärning

Koka ihop allting och servera!

Filén Kryddade jag bara med salt, peppar och lite, lite rosmarin, brynte i lite smör och la sen in i ugnen i 200 grader tills innertempen var 65-70 grader. Sen fick den vila i folie ca 20 min. Klart!




Början på potatisbakelserna




Lägger ut lite bilder på béarnaisesåsen, trots att det gick galet. Det började bra trots allt...





Vi låtsas att det är ost från potatisbakelsen som runnit ut....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar