I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 19 januari 2012

Ugnspannkaka, French toast och Köttfärslimpa


Oj, var ett tag sen jag skrev nu. Har jobbat rätt så mycket i veckan (och förra) vilket innebär att jag inte alltid orkar lägga in all god mat vi lagar.
I alla fall stod husets herre för middgen i söndags, eftersom jag jobbade och han valde att göra en ugnspannkaka med fläsk som han alltid får väldigt matig!

Fläskpannkaka enligt Krister

du behöver (6 port):

2 paket (250 g) bacon
5 dl mjöl
10 dl mjölk
5 ägg
1 tsk salt

Gör så här:
Klipp baconet och strö i en stor ugnsform. In i förvärmd ugn (200 grader) tills baconet är färdigt.
Blanda ihop mjöl och mjölk, vispa sen ner ägg och salt. Häll smeten i ugnsformen över baconet och skjutsa in den i ugnen i ca 30 min.







Har haft sjukt barn i en vecka nu, så det har gått några luncher här hemma, trots att hon inte ätit så mycket när hon har haft halsfluss (igen!!!)

I vilket fall som helst så var hon piggare igår så då passade vi på att lyxa lite, vi gjorde oss french toast till lunch, eller fattiga riddare som vi säger här i landet, men det låter lite lyxigare med french toast!

Det här behöver du (2 port):
2 ägg
ca 4 dl mjölk
1 krm kanel
1/4 krm ingefära
1 krm socker
4 skivor rostfralla
Smör

Gör så här:
Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor. Smält smöret i en stekpanna, vänd ner frallan i smeten och stek den på medelstark värme ca 2 min/sida. Servera med äppelmos och ev bacon.






Mums var de!
Igår kväll så var jag sugen på något rejälare. Så bestämde mig för att göra en köttfärslimpa med svampsås och potatis, det blir alltid lika populärt här hemma.

Det här behöver du (minst 6 port):
800 g kött- /älgfärs
4 msk ströbröd
2 dl mjölk
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk kalvfond
salt
peppar
1 krm American steakhouse seasoning* 
1 tsk sambal oelek
1 ägg

smör och soja till pensling


* Ingredienser: Brunt socker, salt, lökpulver, rostade vitlöksflarn, rökt paprika, koriander frön, citronsyra, tomatpulver, röksmak, persilja, basilika, oregano, chilipulver, senapspulver.


Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienserna till en smet, Arbeta smeten ordentligt. Häll över i en ugnsform och forma till en knubbig limpa. Smält smöret och blanda ner sojan, pensla limpan med fett och sojablandningen. In i ugnen i ca 50 - 60 min på 200 grader.



Svampsås:
3 dl grädde vispas med 1 msk kalvfond, salt, peppar, 2 tsk soja, sammtidigt som man steker en burk (eller färska) skivade champinjoner i stekpannan bredvid. Häll över svampen när den är klar, vispa ut med lite mjölk och red med maizena.




Sådär, nu mysa med familjen innan jag drar iväg till jobbet igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar