I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 10 januari 2012

"Lamm"curry

Eftersom jag älskar att provlaga nya maträtter blev jag jätteglad när Allas hade Australien - mat tema i det nya numret. Valde att prova en lammcurry som fanns med, då skulle min karl bli glad. Han älskar grytor och gärna kryddstarka sådana.
Provlagade den igår till middag, men eftersom han också är lite kinkig med kött så fuskade vi och tog älg istället för lamm.

Det här behöver ni:
500 g benfritt lammkött (el älg, jag tog dessutom 800g)
3 msk olja
2 stjälkar citrongräs
4 dl kokosmjölk
6 finstrimlade kaffirlimeblad
2 msk röd currypasta
1 msk strösocker
3 msk fisksås
basilikablad
½ msk maizena


Gör så här:
Tärna köttet och bryn det i oljan. Ta bort de yttersta bladen på citrongräset och gnid sönder innerdelen. Dela dem i 4 bitar. Öppna kokosmjölksburken, ta bort kokosgrädden och lägg åt sidan. Häll den tunna kokosmjölken i en gryta och koka upp. Blanda ner kött, citrongräs och kaffirlimeblad. Sjud i 40 min.

Blanda kokosgrädden med currypastan i en kastrull. Sjud under konstant omrörning i ca 10 min.
Ta bort citrongräset från grytan och kasta dem.
Blanda ner currypastan i köttgrytan, tillsätt socker, fisksås och basilika. Koka upp och rör ner maizena utblandat med vatten. Låt grytan få ett uppkok.
Servera med ris.










Kan lova er att det här kommer vi att göra flera gånger. Krister var själaglad och sa att det hamnade direkt i toppen på godaste - maten - listan!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar