I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 28 februari 2012

Nya biskvier med smak av Citron, kola, jordgubb - Hallon!



I går så var jag sugen på att baka igen. Var nöjd med förra satsen biskvier förutom att jag inte var så förjust i choklad smaken. Klurade någon dag och kom sen på att jag ville ha kolabiskvier. Letade överallt efter ett recept, men hittade inget. Då var det bara att gnugga geniknölarna och komma på ett eget. Var i valet och kvalet om jag skulle göra dem med kondenserad mjölk eller med hjälp av sirap. Den här omgången blev på sirap, få se om nästa blir med kokt kondenserad mjölk.
Citronbiskvierna har jag gjort med hjälp av en citron och gul karamell färg. Jordgubb - hallon har jag blandad i just jordgubb - hallon i smörkrämen. Här kommer receptet i sin helhet.

Till ca 30 biskvier behöver ni:

Bottnar
600g riven mandelmassa
3 äggvitor
1,5 dl socker

Gör så här:
Vispa äggvitor och socker till ett fast skum. Blanda ner mandelmassan. Klicka ut på bakplåtspappersklädda ugnsplåtar, platta till dem lite uppå. In i ugnen på 200 grader i ca 13 min.


Citronsmörkräm 
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 äggulor
Rivet skal från 1 citron + 1 tsk citronsaft


Jordgubb - hallonsmörkräm
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 äggulor
4 hallon
3 jordgubbar

Kolasmörkräm
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 äggulor
1 msk sirap (ljus)
1 tsk kakao


Gör så här:
Blanda ingredienserna till de olika smörkrämerna i olika skålar. Kleta på lite toppigt på baksidan av bottnarna. Lägg sedan in biskvierna i frysen ett tag så att de blir ordentligt stela.


Garnering
150 g ljuschoklad
150 +150 g vit choklad
gul karamellfärg
röd karamellfärg

Gör så här:
Välj vilken biskvi du ska börja med. Ex citron - smält 150 g vitchoklad, blanda ner bågra droppar gul karamellfärg. Doppa hastigt ner bisvin så att den täcks av chokladblandningen. Låt stelna.
Samma med Jordgubb - hallon. Blanda vit, smält choklad med röd karamellfärg. Doppa - stelna.
Ljuschoklad för kola biskvier.


Ingredienser till de olika smörkrämerna





Olika smaker på smörkrämer, längst upp till vänster kola, sen citron och här nere jordgubb - hallon!




Har nu fyra olika smaker i frysen, choklad, jordgubb - hallon, citron och kolabiskvier!






Kan tala om att de var jättegoda och alla fick vi varsin favorit. Krister gillade choklad bäst, med jordgubb - hallon på 2:a plats, själv föredrar jag kolabiskvierna och J älskade den med citron smak! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar