I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 14 mars 2012

Pullled pork med texas rub!

I söndags var vi ut med skotern och åkte längs älvkanten tills vi hittade en bra plats att grilla/sola på. Var hur skönt som helst. När det började mulna på så styrde vi hemåt och där letade jag reda på en riktigt bra rub till min karré som jag skulle slänga in i ugnen. Gjorde pulled pork av den. Det betyder att man långsteker fläsket i ugnen tills det är så mört att det går att dra isär köttet med två gafflar!
Hade surfat runt ett tag efter ett bra kryddrecept. Förra gången jag provade att laga till det här (då gjorde vi på nötkött - högrev) blev vi inte alls nöjda med kryddningen. I vilket fall som helst så hittade jag ett riktigt spännande recept på en Authentic Texasstyle rib rub, den kommer vi nog använda oss mycket av i sommar misstänker jag. Det blev rätt så stora mängder krydda så jag sparade den färdiga kryddblandning som blev över.






Det här behöver du:

1 kg karré

Texas rib rub:

5 msk paprikapulver
3 msk farinsocker
2,5 msk salt
2,5 msk vitlökspulver (hade vi inte, tog färsk vitlök och la runtom köttet)
2,5 msk lökpulver (samma som ovan, tog 1,5 färsk och klyftade runt)
1 msk finmald svartpeppar
1 msk pesilja (hade vi inte så det uteslöt jag)
2 tsk cayenne peppar
2 tsk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk oregano
1 tsk chili

Gör så här:
Blanda att kryddorna i en skål, klappa sedan in dem i köttet. Jag skivade och stack ner några vitlöksklyftor i köttet också. Sedan la jag ner köttet i en lergryta som legat i kallt vatten i 20 min. Släng ner lök och vitlök runt om. In i ugnen på 175 grader i ca 4-5 timmar. Köttet är klart när det går att dela med gaffel - lätt på handen!

Servera hur ni vill, i pitabröd som kebabkött, med potatisgratäng eller som vi gjorde. Vi valde att göra pommes till och en massa grönsaker samt kall sås på yoghurt, lite rub kryddor, sambal oelek och en vitlöksklyfta. MUMS!




Den härliga kryddblandningen. OBS! Blir aningen stark!





Strax ska köttet in i ugnen...







Mmm... Rester....



Sparade som sagt på kryddblandningen, ser fram emot att få använda den på köttet i sommar innan det slängs på grillen.


OBS!
Jag använder min lergryta med lock när jag gör den här rätten, därför har jag också ganska varmt i ugnen, 175 grader. Om du inte har en lergryta eller annan gryta med lock föreslår jag att du blöter och oljar (litegrann) ett bakplåtspapper eller ugnsfolie (behöver inte blötas och oljas) lägger det runtom köttet så att det täcks och värmen ska då ligga på 120-125 grader. Kan ta några timmar mer, men det gör inget. Verkar köttet bli torrt så är det bara att pytsa ner lite vatten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar