I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 18 februari 2012

Tex mex bröd och chili

Ja, nu var det som ett tag sen jag skrev, har haft en förkylning från h-vetet som inte velat släppa taget om mig. Idag så slog jag tillbaka med mexicansk matlagning och mycket hetta! Hoppas att det funkar. Har lagat chili såsom den ska lagas, med köttbitar. Nog för att jag tycker om den vanliga med köttfärs och bönor också, men nu var det en genuin mexicansk känsla jag ville ha. Letade hela internet runt efter ett bra recept, men hittade inget som jag föll för så jag mixade ihop tre olika recept så att de passade mig.
Till chilin så slängde jag ihop lite majsbröd också, hur gott som helst.




Till chilin behöver du:

1- 1,2 kg kött gärna bog el högrev
1 tsk salt
140 g bacon
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
1 jalapeño
(1 röd paprika)
1 msk limejuice
1 oxbuljongtärning
1 msk chipotle pasta
1 tsk spiskummin
1 msk koriander
2 tsk socker
2 msk salt
1 flaska mörkt öl
0,5 msk oregano


Cremé fraiche


Gör så här:
Skär köttet i 3 x 3 cm stora tärningar, lägg åt sidan i en skål och salta. Rör om.
Strimla baconet tunt. Stek upp det snabbt och lägg sedan över det i en bunke. Bryn köttet i baconflottet.
Finhacka lök, vitlök, paprika och jalapeño. Bryn i en stor gjutjärnsgryta. Lägg över köttet och släng ner alla ingredienser utom bacon och oregano. De läggs i strax före serveringen. Låt puttra på svag värme 3-4 timmar.

Glöm inte att lägga ner bacon och oregano innan uppvärmning och servering. Klicka i en sked cremé fraiche i tallriken.








Till allt det här goda så gjorda jag  majsbröd.


Det här behöver du:
1 röd paprika
2 långa röda chilifrukter
2 långa gröna chilifrukter
1,25 dl riven cheddarost
5 dl finmalt majsmjöl
0,75 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
420 g majspuré (barnmatsburkar)
1,25 dl fet mjölk
2,5 dl riven cheddarost, extra

Gör så här:
Sätt ugnen på grill. Dela paprika i fyra delar och chilifrukterna i två (glöm INTE det, vi gjorde det och de sprängs tydligen i ugnen annars!!) Lägg grönsakerna på en bakpappersklädd plåt och skjutsa in dem i ugnen. Grilla tills skinnet får blåsor och svartnar. Ta ut ur ugnen och lägg dem i påse för att svalna. Ta sedan bort skalet. Ta bort kärnhus och skär sedan i fina strimlor.
Blanda cheddarost, majsmjöl, socker, bakpulver och bikarbonat i en skål. Tillsätt mjölk, majspuré, chili - och paprika strimlor och blanda försiktigt. Skeda över smeten i en smord form med avtagbar kant, platta försiktigt till ovansidan. Strö över extra cheddarost och ugnsbaka i 40 min på 200 grader.







Blev verkligen en supergod middag. Till så drack jag och gubben "lätt el folkis" Corona, medan dottern fick limesaft.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar