I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 6 mars 2012

Catalan Mazariner

Jag är inte sådär jätte förtjust i vanliga mazariner, däremot så älskar jag catalan mazariner. Blev jättesugen på att baka just sådana här för någon dag sen, men det var inte speciellt lätt att hitta ett recept. Till slut så fick jag klura lite själv. Hittade ett bra recept på orginal mazariner på recept.nu som jag fixade lite. Kokade egen sylt på frusna (styckfrysta tack) hallon och gjorde sen mina favorit mazariner och några vanliga!





Det här behöver du:

4 hg frysta hallon
2 dl syltsocker

Botten:
200 g smör
7 dl vetemjöl
1 dl socker
1 st ägg
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
400 g mandelmassa (grovriven)
200 g smör
5 st ägg
ev hallonsylt

Glasyr:
3 dl florsocker
2,5 msk vatten
1 msk citronsaft
ev några droppar röd karamellfärg

Gör så här:
1. Koka sylten dagen innan och låt svalna. Följ anvisningarna på syltsockerförpackningen. Jag valde att göra en sylt med mycket mindre socker i.

2. Gör degen först: Ställ fram smöret och låt det bli rumsvarmt.

3. Blanda ihop alla ingredienserna till en deg, tänk bara på att inte knåda den för mycket, kakorna blir inte lika möra då. Tryck sedan ut degen lagomt tjockt i formarna.

4. Fortsätt med fyllningen. Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram smör och ägg och låt det bli rumsvarmt, smeten skär sig inte lika lätt då.

5. Rör samman smör och mandelmassa till en smidig deg, knäck ned äggen ett i taget och låt det bli en slät blandning.

6. Lägg ner 1 tsk hallonsylt i de mazariner du vill ha som catalaner, fyll sedan formarna till tre fjärdedelar och grädda i ugnen i 10 min.

7. Låt svalna

8. Blanda florsocker, vatten och citronsaft till en smidig glasyr. Använd den ofärgade glasyren till orginal mazarinerna och droppa ned nån droppe röd karamellfärg i glasyren till catalanerna!
200






Här gjorde jag helt fel på första plåten! Sylten skall läggas i botten och inte ovanpå mandelmassesmeten.






Sådär så var de klara, den jag och dottern tjuvsmakade var himmelskt god kan jag avslöja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar