I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 10 oktober 2012

Palt!!!

Eftersom jag är långledig nu så passade jag på att koka palt. Det tar, som de flesta av oss vet, ett tag att fixa det, men oj så gott det är.
Hemma hos oss så blir det alltid två grytor på spisen. En med vanligt palt med fläsk inuti och en med köttfärspalt till mig. Ska lägga in recept på palten, men det är svårt då jag oftast häller mjöl direkt från paketen och inte måttar så noga. Ska dock försöka gissa så nära det går.

Till ca 15 paltar behöver du:
450 g rimmat bog fläsk
(100 g köttfärs salt + malen kryddpeppar)
2,5 kg rund potatis
ca 400 g kornmjöl
ca 300 g vetemjöl
salt i massor
vatten

Gör så här:
Skär fläsket i tärningar och stek det, ställ sedan åt sidan.
Skala potatis och mal den i köttkvarn, en del river potatisen, men jag föredrar att mala den. OBS! Om det är färskpotatis kan du behöva sila bort vätska från den!
Koka upp vatten i en stor gryta, minst 15 l, salta rejält!
Häll potatisen i en köksassisten eller bunke och salta ordentligt, ca 0,25 - 0,5 dl. Börja pytsa ned mjöl, lite i taget tills degen börjar få fast konsistens, du får känna på den lite då och då. Den ska vara fast, bara lite kladdig.
(Blanda köttfärsen med kryddpeppar och salt).
Blöt händerna och ta upp en klick deg i handen, forma en grop i mitten och lägg ner 2-3 fläskbitar eller en klick köttfärs. Böj in ändarna på palten tills du format en boll. Sänk ned den med hålslev i grytan med kokande vatten.
Koka palten i 1 timme.
Servera med vad ni nu har till. Här hemma har vi (jag och dottern) smör och fläsk till, Krister har sirap, smör och fläsk.
Andra familjer kör med lingonsylt och jag har vänner som har löksås till palten!




 


 



 


Krister och dotterns fläskpalt!
 
 

Min köttfärspalt!


 
 
 
 
Mer paltrecept hittar ni här på min blogg!
 
 
Smakligt måltid :)

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar