I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 23 mars 2012

Laxburgare med mangosalsa!

Var så sugen på fisk i veckan så igår satte jag mig och letade efter något gott recept. Det är inte så lätt när ens gubbe inte gillar lax (som jag älskar) dock så hittade jag ett recept på laxburgare som Jamie Oliver hade och eftersom det innehöll potatis också så trodde jag inte att gubben skulle gnälla alltför mycket :)
Som vanligt så gjorde jag om receptet lite så att det skulle passa just vår familj. Sedan så hittade jag ett annat recepet på mangosalsa och det kände jag att jag ville ha som tillbehör. Hade först tänkt lyxa till det med skagenröra, men mangosalsa kändes mycket fräschare.







Det här behöver du (blir ca 8-10 st biffar/burgare):

Burgare:

600 g potatis
500 g lax
salt och vitpeppar
olivolja
persilja
dill
gräslök
skalet från 2 citroner
1 tsk sambal oelek
1 ägg
mjöl
1 tsk hummerfond

Mangosalsa
1 mango
1 sallads-/purjolök
lite limesaft
1,5 dl yoghurt

Gör så här:
Skala potatis och tärna den. Lägg i en gryta. Lägg ett durkslag ovanpå potatisen och bottna med aluminiumfolie. Salta, peppra och olja laxen, lägg sedan ned den i durkslaget. Koka potatis och lax tills de är färdiga.
Skala och tärna under tiden mangon, blanda med hackad purjo, limesaft och yoghurt. Ställ kallt.
Mosa potatisen och låt svalna. Mosa/flaga laxen. Blanda ihop persilja, dill, gräslök, citronskal, sambal, lax och hummerfond. Blanda ner potatismoset och krydda med lite salt och peppar. Rör ner ägget och forma 8-10 burgare som du mjölpudrar. Låt sedan stå kallt i kylen i 1 timme!
Stek burgarna på medelvärme ca 5 min/sida. Servera med sallad, bröd och mangosalsan. Vi hade även rivna morötter och citronhalvor på sidan om.












Var hur gott som helst kan jag meddela. Nu är det dags att ladda för morgondagen. Födelsedag och en resa till Piteå står på agendan för f.m. 
På kvällen kommer systeryster med familj hit. Ska göra en smarrig ostpaj med skinkröra till och sen blir det spel och mys. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar