I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 19 maj 2012

Dillkött, Fröken U's smarriga paj och sommarkaka

Lovade att lägga in resten av recepten från tupperwarepartyt så här kommer receptet på U's underbart smarriga jordgubbs och rabarberpaj.

Det här behöver du:

Botten
150 g smält smör
1 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Topping
1 burk cremé fraiche eller 2 dl gräddfil
1 dl socker
2 ägg
jordgubbar (ca 2 dl)
rabarber (ca 1-2 dl)

Gör så  här:

Botten:
Blanda ihop allt och tryck ut i en pajform, förgrädda på 175 grader i 10 min. Låt svalna.

Topping:
Vispa ihop ägg och socker pösigt. Blanda ned cremé fraiche. Bottna pajskalet med skurna jordgubbar och rabarber i bitar. Slå över äggsmeten. Grädda på 175 grader i 30- 40 min i nedre delen av ugnen.





I veckan så lyckades jag trixa mig till att få göra dillkött, sambon är inte så värst sugen på att äta det, tyvärr. Dock så tyckte han att det var ovanligt gott denna sväng, jippie!

Det här behöver du :
1 kg kalvkött (för gryta)
1 l vatten
2 tsk salt
2 morötter
4-10 vitpepparkorn
1 lagerblad
2 dillkvistar

Sås:
1 msk smör
2 msk mjöl
0,5 l buljong
3 msk hackad dill
 2-3 msk ättika
1,5 msk socker
salt

Gurksallad
0,5 gurka
10 cm purjo
vitpeppar
2 dl cremé fraiche
1 lime
salt och peppar

Gör så här:
Gurksallad: finhacka gurka och purjo. Blanda med cremé fraiche, salt, peppar och limesaft.

Spola av köttet i kallt vatten. Lägg i en gryta och fyll på vatten så att köttet täcks. Koka upp och skumma av, noga.
Lägg ner kryddorna och koka i 1-1,5 h tills köttet känns mört.
Ta upp köttet och koka ihop buljongen tills ca 5 dl återstår.

Sås: Smält smöret i en kastrull och blanda ned mjölet. Sila buljongen och pytsa ned den, lite i taget och låt koka 10 min. Smaksätt såsen med dillen, ättikan, sockret och eventuellt salt och peppar.
Skär köttet i bitar 3x3 cm och lägg ned det. Koka ihop i ca 5 min.






På Kristi himmelsfärd så blev jag sugen på att baka igen. Bestämde mig för att göra en sommarkaka till efterrätt, fast inte i långpanna, utan i en sockerkaksform.

Det här behöver du:

3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Glasyr
200 g smält smör
2 dl socker
5 tsk kanel
3 dl havregryn

Gör så här:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda ned mjöl, smör, mjölk och balpulver. Häll 1/3 av smeten i en smord sockerkaksform.

Blanda glasyren och pyttsa ned hälften. Häll sedan på ytterligare 1/3 av sockerkakssmeten och sedan glasyr. Varva tills att är slut. Sedan in i ugnen på 175 grader i ca 40 min.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar