I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 7 januari 2012

Isterband och Polly by Dregen!

Har varit fullt upp här hemma i går och i dag. Min systers busfrön var här och sov över så det blev lite livat.
Idag gjorde vi återigen en gammal klassiker till middag, isterband och dillstuvad potatis och den här gången hann jag med att ta kort också!
Ja, isterbanden gjorde jag inte själv, utan de har vi köpt. Har varit lite dividerande här hemma om vilka som är godast och min personliga favorit (de enda jag äter och tycker om) är Nyhléns/Hugossons, De är mycket rökigare i smaken än vad exempelvis de småländska är.

Ja i alla fall så Det här behöver du till potatisen:
7 stora potatisar skurna i tärningstora bitar
smör, ca 15g
1 -2 msk vetemjöl
1-2 dl mjölk
salt
vitpeppar
lite, lite socker
och en stor näve hackad dill!

Gör så här:
Koka potatisarna mjuka. Häll av vattnet i ett durkslag.
Smält smöret och rör ned mjölet. Innan det tar färg så vispar ni ner mjölken, kryddorna och naturligtvis dillen. Rör ner potatisen och njuuut!





Rödbetor är ett måste till isterbanden!





Efter maten var vi en sväng och handlade, ska baka lite i morgon och på något mystiskt sätt slank det ner en påse Polly Rocks i kundvagnen, märkligt! Har länge varit sugen på att prova pollysarna som Dregen designat och nu blev det dags. Eftersom jag är en salt lakrits fantast så tyckte jag att de var godast, medan Krister var tråkig och bakåtsträvig och gillade mjölkchokladen (orginalen) mest. J tyckte bäst om de med vit choklad. Ja, ja, blir bra för oss att dela en påse, men jag anser att det var alldeles för lite lakrits i vår påse.... 






Titta bara! Alldeles för lite lakrits!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar