I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 25 januari 2012

Mammas fisksoppa



Är fortfarande krasslig så idag blev det mammas fisksoppa till middag. Den är ganska stark (beroende på hur mycket man kryddar, men hos oss så kryddar vi MYCKET), den är perfekt när man har en förkylning i kroppen. Det som jag gillar allra bäst med den här fisksoppan är att den varken innehåller saffran eller tomater! Är inte alls förtjust i varma krossade tomater, avskyr att få en slibbig liten bit i munnen, isch! Måste jag ha tomatkonserver i vår mat så brukar jag mixa dem.

Till soppan behöver du:
3-4 morötter
1 stor purjolök
1-2 vitlöksklyftor (är inte med i mammas orginalrecept)
25 g smör
2 fiskbuljongtärningar
1 - 1,5 l vatten
1 paket torsk (400 g)
salt
peppar
cayennepeppar efter tycke och smak, vi tar ca 1 tsk
3 dl vispgrädde
1 tsk körvel
400 g skalade räkor el fler om du ska skala själv

Gör så här:
Koka upp vatten och buljongtärningar. Skala och grovriv morötterna. Skär purjon i fina strimlor. Stek morötter, purjo och pressad vitlök i smöret i ca 5 min. Häll över dem i buljongen.
Skär fisken i tärningsstora bitar och vänd ner den tillsammans med salt, peppar och cayennekrydda. Låt sjuda i ca 10 min.
Häll ner grädde och körvel, sjud ytterliggare 5 min. Blanda till sist ner räkorna och ta bort grytan från plattan! Annars blir räkorna sega och det vill vi inte.
Servera med vitlöksbröd och e v en klick aoli.







Idag så slängde jag ner en piripiri som fick puttra med i 3-4 min för att soppan skulle bli extra stark och slå hårt mot mina bakterier i kroppen.
Den gula färgen kommer INTE från saffran, utan från när jag fräser morötterna i smöret.
Hoppas att ni provar den här supergoda soppan, bäst är den antingen vid förkylning eller när termometern visar på under -20 utomhus.

2 kommentarer:

  1. Denna fisksoppa såg väldigt god och härlig ut! Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. Jo, den är verkligen supergod!

      Radera