I Kattis kök

I Kattis kök

onsdag 4 april 2012

Kalas i flera dagar!

I helgen som var så firade vi Krister och mig, båda har vi fyllt år. Har roat mig med att baka i flera dagar så vi hade en hel del godsaker att bjuda gästerna på!



Längst till vänster är det myrstackar, olika biskvier och catalanmazarinerna, på nästa fat är det coconutcupcakes med apelsonfrosting och sen en schwarzwaldtårta!
Receptet på cupcakes hittade jag i Icas buffe tidning, men jag trixade om frostingen lite.

Det här behöver du (ca 30 -40 st små):

2 dl riven kokos
200 g smält smör
5 dl socker
4 ägg
finrivet skal av 2 citroner
2 dl gräddfil
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vanilj socker
2 krm salt

Frosting
100 g rumsvarmt smör
8 dl florsocker
300 g färskost (philadelphia)
finrivet skal från 2 apelsiner
några droppar gul karamellfärg
Lite godisströssel i någon pigg färg
choklad att dekorera med. Jag hade chokladhjärtan och rutor från tårtan.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rosta kokosen gyllene i en torr och het stekpanna, låt svalna och mixa sedan till fin pulver.
Vispa smör och socker ca 5 min med elvisp. Tillsätt äggen under vispning och sedan citronskal och gräddfil.
Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. Blanda sedan försiktigt ned dem i i smeten. Vispa ihop. Fyll smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 10-12 min. Låt svalna helt.

Frosting: Vispa ihop smör och florsocker med elvisp, tillsätt färskost, apelsinskal och karamellfärg. Vispa smeten helt slät. 
Toppa varje muffins med frosting och dekorera sedan.




Kan meddela att de blev supergoda, men nästa gång ska jag prova att fylla dem med nåt syrligt också, kanske ett litet hallon?!

Till schwarzwaldtårtan behöver du:
Bottnar:
500 g mandelmassa
4 äggvitor

Fyllning:
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker

Garnering:
100-150 g mörkblockchoklad
kakao

Gör så här:
Rita upp tre runda cirklar, 24 cm i diam, på bakplåtspapper. Slå på ugnen på 175 g. Riv mandelmassan, vispa äggvitorna till skum och blanda ned mandelmassan. Bred ut smeten i cirklarna. In i ugnen 8-10 min.

Smält blockchokladen och smeta ut tunt, tunt på ett bakplåtspapper. Låt stelna nästan helt (tips in i frysen ett litet tag) Skär sneda rutor i chokladen.
Vispa grädde och vanilj socker. Lägg ihop bottnarna med grädde emellan och ovanpå. Garnera med chokladrutor och sikta över kakao.







Jag var inte så smart att jag hade chokalden i frysen. Därav något olika storlek på mina rutor. Men gott var det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar