I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 11 oktober 2012

Eclaìr och jordgubbspaj!

Oj, hittade det här inlägget som jag glömt att lägga upp. Det är från i somras. I vilket fall som helst, här kommer det!


För ett tag sen så gjorde jag eclaírs här hemma. De blev inte så snygga, men oj, oj, oj så goda de var. Tänkte att jag skulle lämna receptet så att fler kan njuta av dem. Måste dock erkänna att det tog en himla tid att göra dem, samt att det var en del småpyssel. Kommer nog ta ett tag innan jag ger mig på dem igen.






Det här behöver du:
Petit choux deg:
3 dl vatten
100g smör
2 dl vetemjöl
1 nypa salt
3 st ägg

Kolakräm:
100 g smör
½ burk kokt kondenserad mjölk (koka burken täckt av vatten i ca 2h)
½ dl grädde

Chokladglasyr:
150 g mörk choklad


Gör så här:
Slå på ugnen på 200 grader. Koka upp vatten och smör. Luft bort från plattan och tillsätt mjölet under vispning (jag tog elvispen). Sätt tillbaka kastrullen på plattan och vispa på höga varv under kokning tills smeten tjocknar och släpper från kanterna. Allt vatten måste reduceras bort annars rinner eclaírsen ut på plåte. Det här tar lite mer tid än vad man tror. Var inte för snabb med att ta bort kastrullen och tro att du är färdig!
Ta av kastrullen och fortsätt röra om tills degen svalnar. Tillsätt ett ägg i taget och vispa kraftigt emellan. Smeten ska vara tjock, slät och glansig.
Fyll en spritspåse och spritsa ut smala längder (ca 2 cm tjocka) på en bakplåtspappersklädd plåt. Tänk p åatt ha ett bra mellanrum då de jäser ordentligt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.

Koka upp kolakrämen, låt stå ett tag i kylskået så att den inte är för varm. Fyll en smal spritstyll och spritsa in krämen i ena änden av eclaíren.

Smält chokladen och pensla på ovansidan av eclaíren. Nu är det dags att provsmaka!!









För ett tag sen så gjorde jag en smarrig jordgubbspaj när vi väntade besök. Blev supergod så här kommer det receptet med. Fyllningen kan man variera i det oändliga. Oftast sä gör vi ananaspaj, då tillsätter man bara en burk avrunnen krossad ananas istället för jordgubbar och citron i fyllningen.

Jordgubbspaj:

Deg:
150 smält smör
1 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 burk cremé fraiche
0,5 dl socker
ca 0,5 l jordgubbar i bitar
1 citron, skalet rivet
1 tsk vaniljsocker
1 ägg


Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till degen och tryck ut i en pajform.
 Vispa ihop alla ingredienser till fyllningen. Häll fyllningen ovanpå degen. In i ugnen på 175 grader i 25-30 minuter.
Servera med vaniljglass.









Behöver väl inte påpeka hur god den här pajen är nu på sommaren?! Kram











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar