I Kattis kök

I Kattis kök

fredag 12 oktober 2012

Kvällen innan bröllopet...

Här kommer lite gott lagom till fredagens middag!

Kvällen innan bröllopet hade jag räknat med att vara supernervös så därför ställde vi till med middag här hemma, då skulle vi inte ha en chans att hinna bli nervösa. Kristers barndomskompis M var här på middag, samt min bästa väninna (vapendragare från tonårstiden) S. Vi träffas inte så ofta eftersom hon bor söderut, så nu passade vi på. På bröllopsdagen har man inte så mycket tid att umgås enskilt med var och en, tyvärr :)

I vilket fall som helst så serverade jag:
 Vitlöksmarinerad älgrulle black and white med potatisgratäng
Chokladkaka med himmelsk glasyr (från växelhäxansblogg recept här)

Just för att det var dagen innan vårt bröllop (med allt som hör till av rännande och flängande) så latade jag mig rejält genom att köra på färdig potatisgratäng i påse, Pekas, sen var det bara att krydda på den med vitlök, salt, peppar och massvis med riven västerbottensost!
Rullarna la jag i vitlöksmarinad redan kvällen innan, bara 5 vitlöksklyftor, hackad färsk rosmarin, matolja, salt och peppar, väldigt enkelt.
Kvällen innan gjorde jag även rödvinssåsen och botten till desserten.

Rödvinssås ca 6-8 port:
5-6 dl rödvin ("går det inte att dricka ska det ej vara i maten" - Per Morberg)
4 schalottenlökar
smör
4-5 dl vatten
2 msk tomatpuré
1 tsk strösocker
1-2 msk kalvfond
salt & peppar
av maizena till redning

Gör så här:
Skala och finhacka schalottenlökarna, bryn dem snabbt i lite smör. Häll på tomatpuré och socker, rör om. häll på rödvin och vatten, tillsätt kalvfond och låt puttra 1-2 h, putsa i mer rödvin eftersom. Red ev av med maizena.

Köttet tog jag upp ur marinaden, brynde lite lätt och sen åkte det in i ugnen ca 40 min, tills innertemperaturen var 65 grader. Sen åkte det i folie och där fick det vara ca 15 min.
Under tiden gjorde jag/vi en bearnaisesås, recept se här på min blogg.



 
Visst ser det gott ut!



Tidigare på dagen så fixade jag glasyren till kakan. Den var, som vanligt, supergod!






Smarrigt, smarrigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar