I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 19 juli 2012

4 gånger fisk!

Eftersom jag har lagrat recept och inte bloggat så mycket får jag slå ihop dem lite då och då. Här kommer i alla fall 4 recept på goda fiskrätter. Bl a rätter är från midsommar och en som vi brukar köra till middag lite då och då.




Skärgårdssill till vänster & västerbottenssill till höger!



Skärgårdsill:
2 dl cremé fraiche
1 burk stenbitsrom
1 halv citron, saften
1 förpackning 5 minuterssill
1 knippe gräslök
1 knippe dill
1 rödlök, finhackad

Gör så här:
Skär sillen i bitar, blanda ihop alla ingredienserna i en burk. blanda ned sillen och låt den gona till sig över natten i kylen. Ät och njut!







Västerbottenssill:
1 förp 5 minuterssill
1 dl majonäs
1 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk dijonsenap
1 krm cayennepeppar + några stänk tabasco
salt, peppar
1 påse (150 g) västerbottensost, riven

Gör så här:
Skiva sillen, blanda ihop majonäs, turkisk yoghurt och dijonsenapen. Blanda ned vitlök och cayennepepparn samt tabascon. Salta och peppra. Blanda ned västerbottensosten och vänd försiktigt ned sillen. Låt mogna i kylen 2-3 dagar.








Mumma!


Vidare så gjorde jag så klart världens godaste nubbesallad. Receptet har jag fått från min kära mor, har bara gjort en pytteliten ändring, och det här är helt klart den godaste nubbesalladen jag smakat!!!

Det här behöver du:
1burk matjessill
5 -8 kokta, kalla potatisar
1 rödlök
1 purjolök
1 knippe gräslök
1 knippe dill
2 msk kaviar
1 msk senap
3 dl gräddfil
2 st kokta kalla ägg

Gör så här:
Skär potatis och sill i små bitar. Hacka lök & purjolök, klipp/hacka dill och gräslök, blanda ihop. Blanda gräddfil, kaviar och senap i en separat bunke och rör sen ned det i lökröran. Dekorera med äggen delade i skivor.






Lax med italiensk touch:
4 portionsbitar lax
salt och citronpeppar
½ citron, saften
1 burk cremé fraiche
2 dl grädde
1 fiskbuljongtärning
1 knippe dill
1 msk fiskfond
100-150 g riven parmesan
1 burk räkor

Gör så här:
Smörj en ungsform och lägg ner fiskfiléerna, pressa över citron, salta och peppra.
Såsen:
Blanda cremé fraiche, grädde, fiskbuljong, dill, fiskfond och parmesanost. Koka upp i nån minut. Häll sedan såsen över laxen. In med formen i ugnen i ca 12 min. Ta ut och strö över räkorna och in i ugnen igen i ca 5 min.
Njut med en god sallad och potatis!






(Räkor bara på halva, då sambon inte gillar dem)


Supersmarrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar