I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 15 juli 2012

Pannacottacheesecake med rabarbertopping

I helgen så spelade allra bästa tAKIDA på western farm här i stan. Så då passade vi på att dra ihop ett härligt gäng för grillfest. Tog tillfället i akt och provade ett nytt recept till efterrätten, pannacottacheesecake med rabarberkompott som topping. Behöver jag ens säga hur himla god den var?

Det här behöver du (stor ca 10 bitar el mer):
Botten:
20 digestivekex
100g smält smör

Cheescake:
2 dl gelésocker
10 dl vispgrädde
1 vaniljstång el 3 tsk vaniljessens

rabarberkompott:
2 stora stjälkar rabarber, skurna i 2 cm skivor
1 citron, saften
1 kanelstång
1 dl socker
0,5 dl florsocker
1 dl vatten

Gör så här:
Koka ihop kompotten tills rabarbern är mjuk, ca 10 min. Släng bort kanelstången.
Mixa digestivekex och smör, tryck ut blandningen i en form med avtagbar kant och ställ in i kylen.
Häll alla ingredienser till pannacottan i en kastrull. Koka upp pch koka ½ min under omrörning. Häll pannacottan ovanpå kexbotten, låt stelna i kylen i ca 5-6 timmar, lägg på kompotten och servera. (Nu blev det så mycket kompott när jag gjorde eftersom gubben varit så duktig och tagit in extra mycket rabarber, så jag använde ett gelantinblad och mindre mängd kompott på min kaka).





Kakan var sjukt god kan jag lova!!!






& så klart en bild från konserten med det bästa bandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar