I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 10 juli 2012

Törstsläckande rabarber - kanelsaft & Helt ljuvliga jordnötskakor!

Längesen, längesen, längesen.... Jobbat mycket och varit sjuk. Undanflykterna är många, men nu ska här äntligen bloggas. Har hunnit laga mycket mat, så jag hoppas att det blir många inlägg ett tag framöver.

I går så gjorde jag sommarens första omgång saft. Hämtade rabarber i trädgården och slantade upp och kokade dem, passade på att exprimentera så jag slängde med en kanelstång också, blev supergod saft!

Rabarber - kanel saft:
1,5 kg rabarber skurna i bitar
2,2 l vatten
1 kanelstång
7 dl strösocker
2 tsk vaniljessens
1 citron (saften)
1 lime (saften)
1 msk Atamon

Gör så här:
Koka upp vatten, kanel och rabarber i 10 minuter. Krossa rabarberna mot kanten då och då.
Sila rabarbergeggan i silduk ca 30 minuter (har ingen saftmaja, annars hade jag använt en sådan). Häll tillbaka saften i en ren gryta och koka upp. Blanda ned socker, citron, lime och vanilj. Låt koka i 4-5 min. Dra av från plattan och blanda ned atamon. Låt svalna och häll upp på väl rengjorda flaskor. Njut!!







Dessutom så har min stora fina tjej fyllt 12 år och det firades med en massa gotta. Hon fick välja fritt ur alla bak kokböcker och därför blev menyn såsom följande:
Jordnötskakor
Citroncupcakes med citronfrosting
Vanilj och chokladbiskiver
Ananaspaj med glass.


Här kommer receptet på supersmarriga jordnötskakor:

225 g smör, rumsvarmt
200g (ca 2 dl) strösocker
200g (ca 2 dl) ljust råsocker
2 ägg
½ tsk vaniljessens
240 g grovkornigt jordnötssmör
340 g mjöl
2 ½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
75 g mörk choklad, grovriven eller hackad, smakfråga

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smör och socker till en luftig smet. Vispa ned äggen, ett i taget och blanda sedan ned vaniljessens och jordnötssmör.
Tillsätt mjöl, salt och bikarbonat, vispa samman till en smidig deg, blanda sist ned den rivna chokladen.
Forma halvstora bollar (jag valde extra stora köttbullsvarianten) och fördela på bakplåtspappersklädda plåtar. Se till att det finns bra med utrymme runt omkring bollarna då det sväller och kletar ut. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. Låt kakorna svalna lite på plåten innan du flyttar dem till ett galler.





Biskvierna gjorde jag nästan samma som tidigare, se här, men vi gjorde om dem lite. Struntade i kakaon i smörkrämen utan blandade i 1 tsk vaniljessens istället, samt valde ljus choklad att doppa dem i, istället för mörk.



Nu ska jag sova ett tag. Går på och jobbar mina sista nätter innan semestern i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar