I Kattis kök

I Kattis kök

tisdag 22 november 2011

Indiska köttfärsspett med mango chutney

Tog fram ett paket köttfärs ur frysen igår & var sugen på att prova nåt nytt. Eftersom min karl är en hejare på att önska stark mat tänkte jag mig nåt utländskt tema. Blev att göra indiska köttfärsspett (där vi i slutändan skippade spetten, blev mer av järpar/rullar el liknande).
Det blev supergott! Dottern tryckte både mun och tallrik full. Lite stark, var det enda negativa omdömet, men som hon sa "indisk mat ska ju vara stark". Påpekade att all indisk mat inte är stark, men hon lyssnade inte. Var för upptagen med att stoppa munnen.

Det här behöver ni:

800 g kött- eller lammfärs
1 ägg
2 msk potatismjöl
1 riven gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk sambal oelek
1 förpackning tandoori krydda
1 tsk salt
1tsk svartpeppar
½ kruka färsk koriander
2 msk soya
1 msk olja
1-2 Lime

3 dl turkisk yoghurt
3-4 msk mango chutney

Gör så här:
Blanda köttfärs, lök, vitlök, potatismjöl, ägg och kryddor. Klipp ner koriandern. Forma till avlånga rullar som antingen träs på spett och läggs i ungsform eller så lägger ni rullarna direkt i formen. Pensla med soja blandat med 1 msk olja. In i ugnen på 225 grader i 15 min.
Blanda under tiden mango chutney och yoghurt.

Servera med ris, sallad och lime att pressa över järp-/rullarna.


Alla ingredienserna!




Rullarna färdiga för ugnen



Bara salladen kvar att lägga på...



Det här tog inte så lång tid att göra. Ungefär en halvtimme, den tid det tar att koka ris om man inte som mig har en gubbe som alltid köper "inte så gott" snabbris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar