I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 24 november 2011

Mustig höstgryta med svamp

Jag gjorde en gryta till middag igår, det är så härligt med långkok som sprider sin doft i hela huset. Höstigt på nåt sätt. Älskar att göra grytor, och absolut så att det räcker till uppvärming dagen därpå. Det är dessutom då de är som godast!
Eftersom min gubbe varit så duktig på att fylla frysen skämde jag bort oss med att ta bogkött från en älgkalv som jag använde som bas till grytbitarna. Nackdelen (om det nu räknas som det) är att det går lite fortare att koka köttbitarna möra, än vad det skulle ha gjort med gammeltjurkött...
Det här behöver ni:
800 g bog-högrev- eller annat grytkött skuren i 2*2 cm bitar.
1 gul lök i tunna klyftor
2 vitlöksklyftor, pressade el finhackade
2 finhackade chilifrukter (man kan ta bort kärnorna, men vi gillar lite sting)
smör till stekning
salt och svartpeppar
2 dl vatten
2-3 msk kalvfond
3 msk vetemjöl el 3 tsk maizena
2 skivade morötter
ett gäng färska champinjoner el frysta färska på påse (Ica har en superbra)

Gör så här:
Bryn kött, lök, chili och vitlök i en gryta, salta och peppra.
Tillsätt fond och vatten så att det täcker köttet, sjud under lock på mellanvärme tills köttet blvit mört, ca 1 timme.
Blanda mjöl el maizena med vatten och rör ner i grytan. Häll ner morötterna och koka ytterliggare 10-20 min.
Stek svampen i lite smör och häll över, klart att ätas!



 Alla ingredienser till grytan




Redan här sprider sig en väldoft, luktar mums av vitlök, lök och chili i köket!








Klar att servera!






Färdig att äta! Var så gott... Både dottern och Krister backade på maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar