I Kattis kök

I Kattis kök

söndag 20 november 2011

Lata trerätters!

Hux flux så blev vi barnlediga i fredags, typiskt då jag hade planerat mysmiddag. Egentligen skulle en vännina och hennes man komma på middag, men Sussi blev sjuk så det var bara att planera om.
Gjorde i alla fall en trerättsmysmiddag för mig & gubben. Så enkelt och lite halvsnabbt. Egentligen gillar jag varken halv-/helfabrikat, men, men... Ingen regel utan undantag.
Till förrätt gjorde jag avocadohalvor med kräftstjärtar i het aoli. Inget svårt alls, köpte kräftstjärtar i aoli på Ica Kvantum.
Huvudrätten bestod av smördegsinbakad fläskfilé, pommes, sås och sallad. Såsen gjorde jag efter ett nytt recept i Buffé. Glöggsås tror jag att de kallade den.
Efterrätten  blev en helt vanlig kladdkaka med vispgrädde och kaffe. Var sååå gott....

Skriver ut recepten på huvudrätten:
1 fläskfilé, putsad och klar.
1 pkt smördeg
grillolja (Caj P's orginal)
Five peppers (kryddan heter så)
1 ägg
Salt

Krydda och salta filén. Bryn den och låt svalna. Kavla ut smördegen, pensla med grillolja, lägg på filén, krydda. Rulla ihop smördegen med filén inuti och nagga kanterna. Pensla med ägg. In i ugnen i 200 grader i ca 40 min.

Glöggsås
skal av ½ apelsin
1 dl apelsinjuice
1 dl glögg
2 ½ dl hönsbuljong
1 tsk soja
1-2 tsk sambal oelek
1 tsk timjan
Koka upp & red av med 1 tsk maizena blandat med lite vatten. Lägg i 1 msk smör på slutet. I Buffés recept var det dock mindre mängd sambal, men vi gillar starka kryddor hos oss.

Kladdkakereceptet kommer här:

2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt


Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och vispa ägg och socker tills det blir poröst.
Blanda samman med resten av ingredienserna.
Häll ner smeten i en brödad form med avtagbar kant & grädda i 15-20 minuter i 175 grader.


Pudra över med vaniljsocker och servera med en liten klick grädde.







Gott, gott, gott blev betyget från Krister!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar