I Kattis kök

I Kattis kök

torsdag 22 december 2011

Juletider

Nu var det ett tag sen jag skrev, men har varit mycket att göra här hemma i juletiderna. Pyssel, stök, bakning, matlagning, paketinslagning och jobb...
Nu är jag i alla fall ledig än tills 4/1-12!! Är så skönt att få ägna all tid till familjen, hemmet och julstökandet.

I förrgår pyntade vi granen. Min systerdotter som är 4,5 år, var förbi dagen innan (när vi bara hade ljus i granen). Hon tyckte att det var synd om oss som inte hade så mycket pynt och erbjöd sig att hjälpa till med pyntadet sen.


Så här fin blev den till slut. Och ja, det är en oäkta, jag är väldigt allergisk mot riktiga, tyvärr...


Har även hunnit med lite matlagning. Provade ett nytt recept på julköttbullarna, det blev inte alls dumt. Var faktiskt så där supergoda som jag vill ha dem.


Till julköttbullarna använde vi:

1,2 kg nötfärs
1,5 dl ströbröd
3 dl grädde
1 riven gul lök
1 ägg
salt
1 tsk malen kryddpeppar
1 msk kalvfond
1 liten burk finhackad ansjovis + spad (60 g)
smör till stekning

Gör så här:
Blanda alla ingredienser, forma små bullar och stek dem allteftersom i en stekpanna. Lägg över de färdiga köttbullarna i en gjutjärnsgryta med smör och lite kalvfond i och låt det sjuda på svag värme under tiden.

Min gubbe var VÄLDIGT misstänksam mot att ha ansjovis i smeten och utlovade flera gånger att han inte skulle äta om det smakade fisk! Som tur var så smakar det inte fisk, utan bara sälta.









Samtidigt med köttbullarna så rörde jag ihop en cremé fraice sill med rödlök.

Ingredienser
1 förpackning inläggningssill
1 burk cremé fraice
1 finhackad rödlök
1 msk kaviar
1 tsk senap
dill
gräslök

Gör så här:
Strimla sillen och blanda de övriga ingredienserna. Rör ner sillen och låt stå kall i minst 8 h, innan provsmakning.






Jag rörde även ihop en marinad till revbensspjällen igår och idag har de fått lång"koka" i ugnen.

Det här behövs:
1-2 kg revben, knäckta
½ dl soja
1 dl koncentrerad svartvinbärssdryck
½ dl flytande honung
2 vitlöksklyftor, pressade, hackade eller vad man nu föredrar
1 msk rödvinsvinäger
2 msk riven ingefära ( vi använde ca ½- 1 dl, men vi gillar starkt)
vitpeppar
salt

Gör så här:
Blanda allt i en stor skål, ldela revbenen och lägg ner. Marinera över natten. Vänd då och då.
Slå på ugnen på 100 grader. Lägg revbensspjällen i en ugnsform, häll över en del av marinaden. In i ugnen i ca 3-4 h tills köttet släpper från benen. Pensla då och då med resterna av marinaden.


I marinaden på väg in i kylen




Redo för ugnen





Klara!



Luktar supergott här hemma. Julskinkan sjuder i sin stora gryta just nu och vi håller på att slå in lite paket.

Har hunnit göra en fin godis burk till julklapp åt någon. Använde mig av julgodiset vi bakade tidigare.


Visst blev det fint?!



Nu ta plats i soffan ett tag innan skinkan är klar. Ska se lite gamla avsnitt av "Sunes jul" - kalender! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar