I Kattis kök

I Kattis kök

måndag 5 december 2011

Simprov och skinkstek

Har varit på utvecklingssamtal på dotterns skola idag. Hon ligger bra till i de flesta ämnen, men i idrotten och då framförallt simmningen var det inte så bra. Så iväg till Nordpoolen bar det när Krister kom hem från jobbet.
Väl där så tog det en stund, men sen simmade hon på bra.
När vi sen kom hem så var alla tre hungriga som vargar. Tur att jag hade förberett maten så lång som möjligt. Skinksteken la jag i marinad redan i fredags och igår så stekte jag den länge i ugnen (på låg värme såklart) red även av skyn igår och gjorde sås. Idag på f m så kokade jag och dottern potatis och morötter. Så det var mest bara värma maten idag och slänga ihop en sallad.


Skinkstek med chilisting

Ingredienser:
1 kg skinkstek

Marinad
1 dl olivolja
1 del salt och 1 del peppar (svårt med mått, jag höftar oftast kanske ½ -1 tsk av varje?)
1 msk flytande honung
1 msk soja
1 krm salvia
1 krm timjan
1 chilifrukt, hackad med kärnhus

steklökar
2 morötter


Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till marinaden, låt stå så länge det behövs men helst över minst 1 natt.

Lägg skinksteken i en ugnsform, lägg lök, grovhackade morötter runt om. Pensla med marinaden och plocka upp chilibitarna, släng dem ovanpå steken. In i ugnen på 125 grader i ca 2-2,5 h.  Pensla steken regelbundet med marinaden.
Ta ut och låt steken vila i ugnsfolie i minst 20 minuter.

Servera med kokt potatis, morötter, sås, sallad och lite svartvinbärsgelé.






























Med tanke på tystnaden som bredde ut sig vid matbordet, det enda som hördes var tuggande och sväljande gissade jag på bra betyg. Fick sedan när allt var uppätet massvis med beröm. Och det var verkligen supergott det här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar