I Kattis kök

I Kattis kök

lördag 10 december 2011

Lata dagar, sjukt barn och god mat...

Har varit lite lat de senaste dagarna. När man har jobbat natt är det inte alltid man är så sugen på att stå länge vid spisen. I alla fall inte jag. Därför har jag provat Abbas nyhet, fisksås på påse till laxen. Tog citronsås, och den var väl helt ok. Inte så att vi hoppade högt av smakglädje, men den var ok och med tanke på att det inte var några E- ämnen i ( i alla fall vad jag kunde se) så var den inte alltför onyttig. Nästa gång ska jag dock prova på att laga den själv istället.

I fredags vakade jag av och for direkt till vårdcentralen med min sjuka dotter, hon har varit dålig sen i tisdagseftermiddag. Diagnos: Halsfluss, så iväg till apoteket och sen hem för nån timmes sömn. Provade på att laga köttfärssås till middag. Brukar vara totalt värdelös på detta, vet ej varför, men den här gången blev det tummen upp. Gubben smällde t o m i sig 3 portioner!!!

Till köttfärssåsen behöver ni:
800 g nötfärs
3 msk smör
2 gula lökar, finhackade
3 vitlöksklyftor, finhackade el pressade
3 msk vetemjöl
2 burkar krossade tomater (som jag mixade, avskyr att bita i en bit varm tomat, usch)
½ dl tomatpuré
2 msk kalvfond
salt och peppar
1 krm oregano
½ msk färsk basilika, finhackad
½ tsk socker.

Gör så här:
Bryn färs, lök och vitlök. Strö över salt, peppar och mjöl, häll i mixade krossade tomater, tomatpuré och kalvfond, samt basilika. Låt puttra på svag värme i ca 15 min.
Sockra, och strö över oregano. Smaka ev av med mer krydda.


Idag så gjorde vi en jättegod middag. Receptet kan jag inte ta åt mig äran för det allra minsta. Hittade det på min favorit blogg som skrivs av Linda - http://kryddburken.se/2011/12/07/helstekt-flaskfile-med-rosepepparsas/

Det var verkligen supergott!!!



Fläskfilén med rosépepparsås, gott, gott!






Enkelt och snabbt!













Första gången som min köttfärssås var god...











Fläskfilé med rosépepparsås, klyftpotatis och sallad. Mums!




Så, nu ska jag springa iväg och se "så mycket bättre", med familjen. Imorgon blir det att baka julgodis, ska försöka lägga upp lite bilder på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar